Het eerste deel van de minor E-Touroperating zit er bijna
op. Kan niet anders zeggen dan dat het een zeer leuke en interessante minor is.
De leraren zijn enthousiast over wat zij vertellen en zo zijn er ook een aantal
gastcolleges geweest.
Zoals ik eerder al schreef moest ik het gastcollege van Lars
Boom helaas missen. Gelukkig gaf hij de week erop nog een gastcollege welke ik
wel kon bijwonen. Tijdens dit gastcollege ging hij in op het bloggen. Hij heeft
zijn eigen blog laten zijn, zijn ervaringen verteld en liet ook een blog van
een klasgenoot aan bod komen. Ook ging hij dieper in op social media. Hij heeft
ons een aantal filmpjes laten zien en heeft uitleg gegeven over de invloed van
Facebook. Daarnaast heeft een groot deel van de tijd besteed aan analytics.
Hierin kan je zien wat je bezoekers aantalen zijn, wie de bezoekers zijn, welke
pagina’s hij ziet, hoe lang en ga zo maar door.

Lars Boom is erg enthousiast en praat graag over zijn vak. Het was dan ook leuk om op deze manier een gastcollege te krijgen.
Lars Boom is erg enthousiast en praat graag over zijn vak. Het was dan ook leuk om op deze manier een gastcollege te krijgen.
Het gastcollege hierop was van David Elliot, voor mij geen
onbekende aangezien ik hem al vaker was tegengekomen tijdens diverse projecten.
Bij dit gastcollege stelde hij zich voor en tot mijn verbazing heeft deze man
een zeer interessant werkverleden en een passie voor de reiswereld. Omdat David
altijd veel aan de KLM refereert dacht ik altijd dat hij bij de KLM gewerkt had
maar dit is niet zo. David vliegt heel veel met KLM en heeft dankzij zijn
eerste vlucht met de KLM naar New York zijn passie voor de reiswereld
ontwikkeld. Na ja eigenlijk zijn tweede vlucht. Omdat hij bij zijn eerste
vlucht een gratis upgrade kreeg op de terugweg naar huis is hij hierna nogmaals
met de KLM gaan vliegen. Toen hij weer een upgrade kreeg besloot hij zich te
gaan ontwikkelen in deze markt. Wat ik ook een leuk feite vind is dat hij
schrijf voor de consumentenbond. Ik dacht dat hier alleen maar grijze stoffige
mensen werkte, niets is minder waar. Maar goed terug naar het gastcollege.
David heeft ons meegenomen door de trends in de luchtvaartwereld. Er zijn een
paar leuke trends die ik met jullie wil delen:
Als laatste was Koen Bavinck aan de beurt. Hij gaf ons een presentatie over zijn bedrijf, Sound of Data. Dit bedrijf ontwikkeld heel veel apps. Een paar bekende zijn bijvoorbeeld See Tickets, Transavia en RTL Nederland. Bij RTL moet je denken aan bijvoorbeeld The Voice of Holland. Je stemt op je favoriet door middel van een sms. Sound of Data zit achter deze techniek. Een ander leuk voorbeeld is de app voor cheaptickets. Via deze app kan je je vliegticket boeken maar ook bijvoorbeeld weer je huurauto op de plaats van bestemming of bekijken welke leuke restaurantjes er zijn. Als je kijkt naar de mogelijkheden voor de toekomst dan is het onvoorstelbaar hoeveel die zijn. Het is leuk om te zien hoe een niet toeristisch bedrijf omgaat met app ontwikkeling in verschillende branches en hoe zij er tegen aan kijken
- KLM heeft meet en seat. Je kan vooraf aan de vlucht kijken wie er in het toestel zitten en zo aangeven naast wie je wilt zitten. Uitleg volgens KLM:
Met Meet & Seat van KLM kunt u erachter komen welke interessante mensen aan boord van uw KLM-vlucht reizen en die bijvoorbeeld hetzelfde evenement op uw bestemming willen bijwonen.
Deel uw Facebook- of LinkedIn-profiel via Manage mijn Boeking. Vervolgens kunt u de profielgegevens van uw medepassagiers bekijken en zien waar ze zitten. En natuurlijk kunt u ook zelf een stoel kiezen.
Meet & Seat is een nieuwe KLM-service en de eerste in zijn soort. De service is beschikbaar:
- voor boekingen met één passagier
- vanaf 90 dagen tot 48 uur voor vertrek
- voor een toenemend aantal intercontinentale KLM-vluchten van en naar Amsterdam.
- In de Verenigde Staten is de mogelijkheid om op de luchthaven een iPad te huren, deze bevat dan bijvoorbeeld een film of een game naar keuze. Als je geland bent dan lever je de iPad weer in.
- In de Verenigde Staten heb je de mogelijkheid om een app te downloaden voor de iPhone. Via deze app is het mogelijk om bijvoorbeeld eten te bestellen op de luchthaven en deze wordt dan bij de gate bezorgd.
- Korean Airlines biedt de mogelijkheid aan om je winterjas af te geven bij een winterjassen bewaarservice. Zo hoef je niet te slepen met je warme, zware winterjas als je naar een zonbestemming gaat.
- Tegenwoordig is het vaak zo dat je moet betalen voor je maaltijd aan boord. Er zijn vluchten waar het eten gesponsord wordt door bijvoorbeeld een warenhuis. Het eten wordt dan aangeboden in een reclamedoos en bevat vaak een waardebon van dit warenhuis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten