zaterdag 12 mei 2012

Internationale touroperating – Frank ten Cate


Nietsvermoedend liep ik het klaslokaal in. Vandaag zouden wij college hebben van Gijs de Graaff maar tot  mijn verbazing staat daar Frank ten Cate. Franks is in periode 3.3 onze begeleider geweest vanuit Kuoni betreffende het project. Frank is een rustige man met gigantisch veel kennis. Als deze man verteld dan luister je aandachtig. Het was dan ook erg jammer dat tegen het einde van periode 3.3 hij niet meer onze begeleider kon zijn omdat zijn werk bij Kuoni ophield. 

Frank heeft een gastcollege gegeven over internationale touroperating. Door werkervaring bij onder ander Kuoni weet Frank ons hier heel veel over te vertellen. Zo geeft hij ons inzicht in welke invloed Social Media heeft op een touroperator. Er is meer B2C contact. Via Twitter kan een bedrijf snel informatie geven. Je kan acties ontwikkelen, platforms creëren of een joint marketing aangaan. Een voorbeeld is dat je als bedrijf samen, bijvoorbeeld Kuoni, een actie ontwikkeld met bijvoorbeeld de KLM. Daarna ging Frank in op de merken strategie op nationaal en internationaal gebied. Zo kan je aan uni branding, hybrid brandig en multi brandig doen.  Als laatste ging Frank in op de voor en nadelen van internationale touroperating. Voordelen zijn: kosten besparing, je kan groter inkopen, marketingdeals en centralisatie kosten. Nadelen zijn: meer communicatielijnen, ontwikkelingskosten, minder eigen identiteit en een minder flexibel aanbod. Dankzij de uitgebreide uitleg van Frank en de vele praktijk voorbeelden die hij gaf is de wereld van de internationale touroperating een stuk duidelijker voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten