Nietsvermoedend liep ik het klaslokaal in. Vandaag zouden
wij college hebben van Gijs de Graaff maar tot
mijn verbazing staat daar Frank ten Cate. Franks is in periode 3.3 onze
begeleider geweest vanuit Kuoni betreffende het project. Frank is een rustige
man met gigantisch veel kennis. Als deze man verteld dan luister je aandachtig.
Het was dan ook erg jammer dat tegen het einde van periode 3.3 hij niet meer
onze begeleider kon zijn omdat zijn werk bij Kuoni ophield.
Frank heeft een
gastcollege gegeven over internationale touroperating. Door werkervaring bij
onder ander Kuoni weet Frank ons hier heel veel over te vertellen. Zo geeft hij
ons inzicht in welke invloed Social Media heeft op een touroperator. Er is meer
B2C contact. Via Twitter kan een bedrijf snel informatie geven. Je kan acties
ontwikkelen, platforms creëren of een joint marketing aangaan. Een voorbeeld is
dat je als bedrijf samen, bijvoorbeeld Kuoni, een actie ontwikkeld met
bijvoorbeeld de KLM. Daarna ging Frank in op de merken strategie op nationaal en
internationaal gebied. Zo kan je aan uni branding, hybrid brandig en multi
brandig doen. Als laatste ging Frank in
op de voor en nadelen van internationale touroperating. Voordelen zijn: kosten
besparing, je kan groter inkopen, marketingdeals en centralisatie kosten.
Nadelen zijn: meer communicatielijnen, ontwikkelingskosten, minder eigen
identiteit en een minder flexibel aanbod. Dankzij de uitgebreide uitleg van
Frank en de vele praktijk voorbeelden die hij gaf is de wereld van de
internationale touroperating een stuk duidelijker voor mij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten