zaterdag 19 mei 2012

SoLoMo: de trend in travel


Naar aanleiding van het gastcollege van Lars Boom ben ik eens verder gaan kijken naar SoLoMo ofwel Social, Local, Mobile. Daarbij kwam ik op een artikel van Annelies Hulshof van Travelnext. Wat houdt het nou precies in.

 SoLoMo: dé trend in travel

Social

Tegenwoordig is sociale interactie heel belangrijk en heeft een grote invloed op de inspiratie- en planningsfase van een reiziger. Meningen worden gewaardeerd en zeker als het gaat om het aangaan van een nieuwe bestemming. Zo is er een onderzoek gedaan door Google en daaruit is gebleken dat 53% van de reizigers in 2011 foto’s  online deelt met vrienden en familie. 40% geeft aan dat zij tijdens hun reis social media gebruiken om vrienden en familie op de hoogte te houden van zijn of haar avonturen.

Local

Bij local moet je denken aan het inchecken op bijvoorbeeld Foursquare. Je laat dan aan je netwerk weten waar je exact bent. Bijvoorbeeld een hotel of een attractie waar je op dat moment bent.

Mobile

Uit hetzelfde onderzoek van Google is gebleken dat 27% van de reizigers een smartphone hebben dit tegen 9% in 2010. Dit gaat dus alleen maar meer worden in de loop der jaren.  Op een smartphone kan je een app downloaden. Annelies Hulshof haalt de app ‘Ontdek Delft’ aan. Met deze app kan je al het moois van Delft ontdekken.

Annelies Hulshof sluit af met dat zij ziet dat er veel voorbeelden zijn vanaf Amerikaanse grond en dat zij benieuwd is wat Nederlandse reisorganisaties hiermee gaan doen. Ik sluit mij hierbij aan.  Er wordt nog te weinig gedaan als het gaat om social media. Kijk om je heen en je ziet  wel een Andriod telefoon of een iPhone. Maar niet elk bedrijf heeft een app of gaat op een juiste wijze om met social media. De trend SoLoMo vind ik dan ook een interessante om te volgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten