Naar aanleiding van het gastcollege van Lars Boom ben ik
eens verder gaan kijken naar SoLoMo ofwel Social, Local, Mobile. Daarbij kwam
ik op een artikel
van Annelies Hulshof van Travelnext. Wat houdt het nou precies in.
Social
Tegenwoordig is sociale interactie heel belangrijk en heeft
een grote invloed op de inspiratie- en planningsfase van een reiziger. Meningen
worden gewaardeerd en zeker als het gaat om het aangaan van een nieuwe
bestemming. Zo is er een onderzoek gedaan door Google en daaruit is gebleken
dat 53% van de reizigers in 2011 foto’s
online deelt met vrienden en familie. 40% geeft aan dat zij tijdens hun
reis social media gebruiken om vrienden en familie op de hoogte te houden van
zijn of haar avonturen.
Local
Bij local moet je denken aan het inchecken op bijvoorbeeld
Foursquare. Je laat dan aan je netwerk weten waar je exact bent. Bijvoorbeeld
een hotel of een attractie waar je op dat moment bent.
Mobile
Uit hetzelfde onderzoek van Google is gebleken dat 27% van
de reizigers een smartphone hebben dit tegen 9% in 2010. Dit gaat dus alleen
maar meer worden in de loop der jaren.
Op een smartphone kan je een app downloaden. Annelies Hulshof haalt de
app ‘Ontdek Delft’ aan. Met deze app kan je al het moois van Delft ontdekken.
Annelies Hulshof sluit af met dat zij ziet dat er veel
voorbeelden zijn vanaf Amerikaanse grond en dat zij benieuwd is wat Nederlandse
reisorganisaties hiermee gaan doen. Ik sluit mij hierbij aan. Er wordt nog te weinig gedaan als het gaat om
social media. Kijk om je heen en je ziet
wel een Andriod telefoon of een iPhone. Maar niet elk bedrijf heeft een
app of gaat op een juiste wijze om met social media. De trend SoLoMo vind ik
dan ook een interessante om te volgen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten