maandag 16 april 2012

Ich bin ein Berliner!


Berlijn oh wat houd ik van die stad! Toen ik hoorde dat wij voor onze minor een bezoek moesten brengen aan de ITB in Berlijn was dat geen straf. Toen ik las dat wij ditmaal op eigen gelegenheid naar Berlijn moesten werd ik nog blijer. Mijn man en ik wilden al een hele tijd naar Berlijn maar ja het zinnetje “Geen tijd….” viel erg vaak. Ik had niet veel overtuigingskracht nodig om mijn man te overtuigen om met mij mee te gaan en dat we er dan een week vakantie van maakte. Zo gezegd zo gedaan. Samen met nog een vriendin zijn wij naar Berlijn gereden. Op advies van onze docent, Karen, hadden mijn vriendin en ik een mooi appartement uitgekozen in de wijk Prenzlauerberg  via www.booking.com. Onbewust ben je dan eigenlijk al een stukje bezig met je minor. Je boekt je verblijf via internet en kijkt direct wat er te doen is en of dat via internet te boeken is.

Na 8 lange uren kwamen wij maandag 6 maart aan het einde van de middag aan. Het appartement was alles wat onze verwachting had en het ontvangst was zeer prettig. Maar nieuwsgierig als wij zijn hebben wij de omgeving verkend. Niet voordat ik aan onze verhuurder had gevraagd hoe ik het beste bij de Messe kon komen. Het trein en metro station lag vlak voor onze straat.

De volgende dag vroeg op want ik ging naar de ITB. Mijn man bracht me weg naar het station waar ik nog snel een kop koffie en een broodje scoorde. Voor de Messe had ik afgesproken met een aantal klasgenoten en gezamenlijk zouden wij deze dag doorbrengen. Van te voren hadden wij het programma al bekeken. Omdat wij vijf lezingen hadden gevolgd zal ik een korte samenvatting geven per lezing.

PhoCusWright – Executive Roundtable: vacantion rentals – changing of the guard
 Als eerste volgde wij een executive roundtable over vakantiewoningen. Ik vond deze lezing/discussie erg interessant. De deelnemers waren namelijk bedrijven die het mogelijk maakte voor particulieren om zijn of haar vakantiewoning aan te bieden. Zo zat bijvoorbeeld de voorzitter van Novasol aan tafel, de president directeur Europa van HomeAway en een directielid van 9flats.com. Elk van hun legde uit wat hun visie op het gebied van het verhuren van vakantiewoningen, hoe zij dit doen en welke mogelijkheden de verhuurder en huurder hebben. Petra Friedmann van HomeAway gaf aan dat zij begonnen zijn omdat het een ‘zooitje’ is op het internet als het gaat om het aanbieden van vakantiewoningen. Hier maken zij dan dankbaar gebruik van want hierin zijn vele kansen te vinden. Daarnaast willen zij een wereldwijd netwerk opbouwen. Aan het einde van de discussie kwam het stukje reviews op de website nog aan bod. Alle deelnemers aan gesprek gaven aan dat reviews alleen gegeven kunnen worden door huurders. Ook is gebleken dat in het begin de verhuurders de reviews niet altijd leuk vonden maar dat zij hierdoor wel aan bijvoorbeeld woning verbetering hadden gedaan.

PhoCusWright – European Consumer Trends: The only constant is change
Deze lezing werd gegeven door Carroll Rheem, directeur Research bij PhoCusWright. Carroll Reed nam ons mee in de trends die momenteel voor Europa gelden. Een paar voorbeelden:
  •           Men gaat tegenwoordig langer met vakantie, ondanks de recessie.
  •           Het bestedingsbudget is groter.
  •           Reizigers reviews worden steeds belangrijker.
  •           Mobiel internet gebruik wordt steeds groter.
  •           In Europa is in de UK het gebruik van Facebook het hoogst.


PhoCusWright – Executive Roundtable: Mobile and hospitality – improving guest interaction
Bij deze roundtable zaten onder andere, Movenpick en TripAdvisor aan tafel. Aangezien ik zelf in een hotel heb stage gelopen en daar nu ook werk vond ik deze discussie erg leuk om te volgen. TripAdvisor heeft onderzocht dat hoteliers minder dan 5% van hun budget willen uitgeven aan mobiel internet. Er zijn dan ook weinig hotels met een eigen app. Dit is opvallend want uit een onderzoek van google is gebleken omdat 60% van de mobiele boekingen op de dag zelf worden gemaakt en vaak maar 2 kilometer van het hotel vandaan. Movenpick gaf aan dat zij wel een mobiele site hebben omdat dit van de gast verwacht werd. Zij hebben voor een mobiele site gekozen omdat zij niet een gast willen dwingen om eerst een app te downloaden alvorens zij kunnen reserveren. Daarnaast vraagt het ontwikkelen van een app ook veel tijd en geld. Zo moet je voor de iPhone, de Blackberry en Android een app ontwikkelen. Wat ook opvallend is is dat Movenpick Dubai een test heeft gedaan met een iPad op de kamer. Via deze iPad kon de gast bijvoorbeeld roomservice bestellen. Dit is geen succes geweest. De leisure gast wil vakantie vieren en gaat erop uit. De business gast heeft al een eigen iPad en zit dan niet op een andere iPad te wachten. Daarnaast verkiest elke gast toch liever voor persoonlijk contact.

ITB Destination – Arabische lente of toeristische ijstijd
Ook deze discussie was erg interessant want van de vier sprekers waren er twee ministers aanwezig. Namelijk de minister van toerisme van Egypte en de minister van toerisme in Marokko. In dit gesprek werd gekeken wat de Arabische lente heeft gedaan voor het toerisme in bijvoorbeeld Marokko en Egypte. Beide ministers gaven hun visie op hoe zij de toekomst zien als het gaat om toerisme en wat zij willen doen om toeristen te blijven aantrekken. Naast de twee minister zat ook iemand van de FTI Group aan tafel. Dit bedrijf is een verzekeringsmaatschappij. Deze heer gaf aan dat er tot op heden nog claims binnen komen van mensen die boos zijn dat hun vakantie in Egypte was afgebroken. Er zijn dus mensen die geen flauw benul hebben van de revolutie die zich op dat moment afspeelde.

ITB Destination – Latin America: social media
Als laatste hebben wij een lezing gevolgd over social media in Latijns Amerikaanse landen. Zowel de minister van toerisme van Paraguay als de minister van toerisme van Argentiniƫ gaven een presentatie over hoe zij omgaan met social media en hoe belangrijk het is voor hen. Het is heel leuk om te zien hoe Paraguay om gaat met social media. Zo hebben zij bijvoorbeeld meer dan 16000 likers op Facebook en zijn er ongeveer 4500 volgers op Twitter. Daarnaast hebben zij een .com website die in zeven verschillende talen te bezoeken is. Helaas kon in de lezing van Argentiniƫ niet volgen omdat deze in het Spaans gehouden werd.
Naast al deze lezingen hebben wij ook als echte toeristen over de beurs gelopen en ons vergaapt aan de verschillende stands. Wat een mooie grote beurs is de ITB. Ook leuk om te zien hoe er op de eerste dag handel gedreven wordt tussen touroperators en hotels.


Na twee volle leuke dagen op de beurs heb ik nog twee volle dagen als toerist mogen doorbrengen in Berlijn zelf. Zo hebben wij naast de toeristische hoogtepunten ook een bezoek gebracht aan de ZOO welke erg mooi is! Daar heb ik voor het eerst een panda beer mogen zien. Zo bijzonder! Ja, Berlijn zit in mijn hart. Als ik kijk naar de drie V’s dan heeft deze stad het allemaal. Vermaak; de stad ademt geschiedenis! Vervoer; de A, B, C kaarten voor het hele openbaar vervoersnetwerk is top! En Verblijf; ik geef de tip van huur een appartement door. Dit is een absolute aanrader. Je verblijft tussen de locals, je leeft als de locals, je eet als de locals. Kortom je ademt Berlijn! Ja, ik zou heel goed in Berlijn kunnen wonen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten