dinsdag 17 april 2012

Social media geen saleskanaal voor de reisbranche


Voor mijn blog stuitte ik op het artikel dat via de volgende link te lezen is:

In dit artikel geeft Joost Romeijn, CEO van Sundio Group, aan dat het nog wel een tijd kan duren voordat er reizen via social media verkocht worden. Daarnaast geeft hij aan dat slechts 15% van de verkochte reizen via affiliates verkocht worden. Joost geeft aan dat zij regelmatig kijken naar affliates en sommige actiecodesites en kortingssites verwijderen omdat deze niet voor Sundio Group een toegevoegde waarde hebben. Dit laatste kan ik me goed voorstellen. Tijdens mijn stage kregen wij een gast aan die balie die via Octopus travel een kamer bij ons had geboekt voor een absurd lage prijs. De boeking was dan ook volledig bij ons onbekend. Na veel bellen en op internet speuren bleek Octopus travel een onbekende third party website te zijn. Zij hadden de prijzen weer doorgekregen van een andere website waarvan wij niet op de hoogte waren. Net als bij de Sundio Group weet je dus niet wie jouw product verkopen.

Maar terug naar social media. Joost geeft aan dat Facebook nog lang geen saleskanaal is voor de Sundio Group. Dit vind ik toch vreemd. Als ik bijvoorbeeld naar een feest wil van Masters of Hardcore dan kan ik via Facebook een kaartje aanschaffen. Ik wordt ook niet door gesluisd naar een andere website maar blijf op de site van Facebook. Aangezien GOGO, jongerenreizen, ook onder Sundio Group valt had ik verwacht dat zij juist zouden proberen om via Facebook hun reizen te verkopen. Tot op heden wordt het alleen nog maar gebruikt om merkbekendheid te creƫren. Ik ben zelf heel benieuwd hoe lang het duurt dat wij wel reizen kunnen boeken via Facebook of een ander social media kanaal. Alleen tijd kan dat uitwijzen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten